Andreas Remar

Introduktion - Om mig - Projekt - Curriculum vitae - Arbetsintyg - Kontakt

Jag föddes i Gävle 1981 och flyttade genast in hos pappa Anders och mamma Inga-Lill. 1985 flyttade vi till Linköping, och i Linköping har jag bott nästan hela livet, tills i våras då jag flyttade till ett hus utanför Klockrike. Så länge jag kan minnas så har det funnits en dator hemma. När jag var 5-6 började jag leka med en 286:a, försökte lära mig DOS-kommandon och starta MS Paint.

Jag bestämde mig tidigt, redan i mellanstadiet, för att jag skulle bli programmerare, så jag har aldrig riktigt brottats med frågan 'vad ska du bli när du blir stor'. Det var i mellanstadiet som jag började programmera QBasic på pappas 386:a, och QBasic var det jag höll på med hela högstadiet också. Det var först på gymnasiet där det gick att välja kurser i programmering (x86 assembler, C/C++ och Java) som jag började lära mig dessa mer 'avancerade' språk. Jag skrev en hel del program i C till MS-DOS, och en del av dem kan du hitta på projektsidan. Det var också på gymnasiet som jag började leka med GNU/Linux, men jag hade alltid Windows som förstahandsval, för hur ska man annars kunna spela alla roliga spel?

Efter gymnasiet var siktet väl inställt och jag började studera på Linköpings Universitet. Det blev C-linjen, magister i datavetenskap, 160 poäng (motsvarar väl 240 hp i dagen system). Som så många andra så hade jag inga problem med programmeringsbitarna, det var värre med den tråkiga matematiken. Analys A tog det flera år innan jag tog tag i, men när jag väl studerade det ordentligt så var det ju inte så svårt. Under den här perioden så blev det såklart många olika programmeringsprojekt i skolan, en del av dessa finns på projektsidan. I slutet av universitetstiden så körde jag bara GNU/Linux, och har alltså inte kört Windows de senaste fyra-fem åren.

Mitt exjobb gjorde jag tillsammans med Elmir Jagudin, där vi utvecklade en integrerad utvecklingsmiljö (IDE) för Modelica. Modelica är ett modelleringsspråk som utvecklas på IDA, Institutionen för datavetenskap. Utvecklingsmiljön består av s.k. plugins till plattformen Eclipse. Eclipse är en plattform för att göra just utvecklingsverktyg, som är implementerat i Java, så våra plugins är också implementerade i Java. Utvecklingsmiljön heter MDT, Modelica Development Tooling, och finns att hämta på den officiella sidan. Miljön har vidareutvecklats av Adrian Pop, som är doktorand på IDA.

Som du kan förstå så har jag programmerat under lång tid, och har erfarenhet av många olika system och programmeringsspråk. Jag har även jobbat med större system som jag själv inte har byggt upp, men som jag har behövt sätta mig in i. Detta har gett mig god erfarenhet om hur man sätter sig in i andras stora kodbaser, vilket är viktigt att kunna om man ska jobba professionellt (det är ju väldigt sällan som man får utveckla något från scratch).

Jag har använt ett antal olika versionshanteringssystem, mest CVS och git, men även Subversion och arch. Jag förstår hur man använder dessa system i större programmeringsprojekt, och har nästan lite svårt att tänka mig att ens göra ett projekt på egen hand utan att versionshantera det. Den här sidan är versionshanterad...

Min fritid spenderas mycket med min lilla familj bestående av sambo Susanne och son Edvin (3 år). Jag har på senare tid börjat intressera mig för självförsörjning med odling och allt vad det innebär, och det finns det gott om utrymme för att utöva här utanför Klockrike. Är även intresserad av mer exotiska sätt att odla på, främst skogsträdgårdar, eftersom det verkar så lockande att inte behöva spendera så mycket tid på underhåll.

Jag är även intresserad av att programmera dataspel, men det är verkligen en hobby som går i vågor. Jag har i sommar intresserat mig för Nintendo DS homebrew, och utvecklat en "black box" grafikmotor, Rage. Den är än så länge för simpel för min smak, men tanken är att den ska vidareutvecklas sakta men säkert.

Nu när du läst lite om mig så kan du gå vidare och läsa om mina olika projekt och läsa mitt CV.