Introduktion - Om mig - Projekt - Curriculum vitae - Arbetsbetyg - Kontakt
Jag föddes i Gävle 1981 och flyttade genast in hos pappa Anders och mamma Inga-Lill. 1985 flyttade vi till Linköping, och i Linköping har jag bott nästan hela livet. Så länge jag kan minnas så har det funnits en dator hemma. När jag var 5-6 började jag leka med en 286:a, försökte lära mig DOS-kommandon och starta MS Paint.
Jag bestämde mig tidigt, redan i mellanstadiet, för att jag skulle bli programmerare, så jag har aldrig riktigt brottats med frågan 'vad ska du bli när du blir stor'. Det var i mellanstadiet som jag började programmera QBasic på pappas 386:a, och QBasic var det jag höll på med hela högstadiet också. Det var först på gymnasiet där det gick att välja kurser i programmering (x86 assembler, C/C++ och Java) som jag började lära mig dessa mer 'avancerade' språk. Jag skrev en hel del program i C till MS-DOS, och en del av dem kan du hitta på projektsidan. Det var också på gymnasiet som jag började leka med GNU/Linux, men jag hade alltid Windows som förstahandsval, för hur ska man annars kunna spela alla roliga spel?
Efter gymnasiet var siktet väl inställt och jag började studera på Linköpings Universitet. Det blev C-linjen, magister i datavetenskap, 160 poäng (motsvarar väl 240 hp i dagens system). Som så många andra så hade jag inga problem med programmeringsbitarna, det var värre med den tråkiga matematiken. Analys A tog det flera år innan jag tog tag i, men när jag väl studerade det ordentligt så var det ju inte så svårt. Under den här perioden så blev det såklart många olika programmeringsprojekt i skolan, en del av dessa finns på projektsidan. I slutet av universitetstiden så körde jag bara GNU/Linux, och gjorde så i flera år.
Mitt exjobb gjorde jag tillsammans med Elmir Jagudin, där vi utvecklade en integrerad utvecklingsmiljö (IDE) för Modelica. Modelica är ett modelleringsspråk som utvecklas på IDA, Institutionen för datavetenskap. Utvecklingsmiljön består av s.k. plugins till plattformen Eclipse. Eclipse är en plattform för att göra just utvecklingsverktyg, som är implementerat i Java, så våra plugins är också implementerade i Java. Utvecklingsmiljön heter MDT, Modelica Development Tooling, och finns att hämta på den officiella sidan. Miljön har vidareutvecklats av Adrian Pop, som var doktorand på IDA.
Som du kan förstå så har jag programmerat under lång tid, och har erfarenhet av många olika system och programmeringsspråk. Jag har även jobbat med större system som jag själv inte har byggt upp, men som jag har behövt sätta mig in i. Detta har gett mig god erfarenhet av hur man sätter sig in i andras stora kodbaser, vilket är viktigt att kunna om man ska jobba professionellt (det är ju ganska sällan som man får utveckla något helt från scratch).
Jag har använt ett antal olika versionshanteringssystem, mest CVS och git, men även Subversion och Mercurial. Jag förstår hur man använder dessa system i större programmeringsprojekt, och har nästan lite svårt att tänka mig att ens göra ett projekt på egen hand utan att versionshantera det. Den här sidan är versionshanterad...
Min fritid spenderas mycket med min familj bestående av sambo Susanne och sönerna Edvin (10 år) och Algot (4 år). Jag gillar att spela spel (både digitala och analoga), och nu när min äldsta grabb är stor så kan man både bygga tekniklego och köra radiostyrd bil utan att skämmas. :-)
Jag är även intresserad av att programmera på fritiden, men det är verkligen en hobby som går i vågor. Det senaste projektet, som jag började på förra året, är ett system för att plocka isär och sätta ihop GameBoy-spel. Jag har även börjat leka med Unity, dels för egen del men även för att Edvin är intresserad av spelprogrammering och vill lära sig.
Nu när du läst lite om mig så kan du gå vidare och läsa om mina olika projekt och läsa mitt CV.